Marchewka pomaga zapobiegać udarom mózgu

Udar mózgu – zapobieganie. Jak chronić się przed udarem mózgu?

16 października, 2013 | Artykuły | | Dodaj komentarz

Czy udarowi mózgu można zapobiec dietą?

Okazuje się, że można. Jest to najtańszy, a jednocześnie najbardziej skuteczny sposób prewencji udarowej. Opracowanie leku, który byłby równie skuteczny i niedrogi, stałoby się z pewnością światową sensacją.

O jakich pokarmach mowa?

Chodzi głownie o te pokarmy, które pomagają zminimalizować zagrożenie wystąpienia zakrzepów i zatorów. Do grona pokarmów profilaktycznych należy zaliczyć również te, które znacznie poprawiają elastyczności naczyń krwionośnych, a co za tym idzie ograniczona zostaje możliwość wystąpienia tzw. wylewu czyli udaru krwotocznego (rodzaj udaru powstającego w skutek pęknięcia naczynia mózgowego).
Szacuje się, że już jedna porcja właściwego pokarmu dodana do naszej codziennej diety pozwala zmniejszyć zagrożenie zgonem z powodu udaru od 30 do 60%.

Do najważniejszych i najbardziej skutecznych w walce z udarami grup produktów należy zaliczyć warzywa.
Badania przeprowadzone w Norwegii udowodniły, iż mężczyźni jedzący przeważnie warzywa mieli o 45% zmniejszone ryzyko udaru niż pozostali badani.

Jakie warzywa odgrywają znaczącą rolę w przeciwdziałaniu udarom?

Okazuje się, że takim magicznym warzywem jest nasza poczciwa, tania i skromna MARCHEWKA. I wcale nie chodzi o jej duże ilości. Zjadanie jej 5 razy w tygodniu może zmniejszyć ryzyko udaru mózgu aż o 68%.

Beta karoten.

Sekret tkwi po części w jednym z jej składników – BETA-KAROTENIE. Prace badawcze prowadzone na Harvardzie dowiodły, że jedzenie codzienne już 1,5 marchewki dostarcza odpowiedniej ilości beta-karotenu do naszego organizmu.
O tym jak ważne jest utrzymanie odpowiedniej ilości witaminy A i beta-karotenu we krwi świadczy przeprowadzone w Brukseli doświadczenie.

Uczeni z uniwersytetu przeanalizowali wyniki badań 80 pacjentów, będących w pierwszej dobie po udarze mózgu. Wnioski były zaskakujące. Chorzy, których organizmy charakteryzowały się wysokim poziomem witaminy A (w tym beta – karotenu), mieli nie tylko większe szanse na przeżycie ale również – co bardzo ważne – mniejsze ubytki neurologiczne czego następstwem był szybszy i łatwiejszy powrót do sprawności ruchowo-umysłowej.

Dzięki takim eksperymentom, badacze są przekonani, że wysoki poziom witaminy A w naszym organizmie może znacznie spowolnić proces obumierania komórek mózgowych na różnych jego etapach, zmniejszając skutecznie obszar uszkodzeń tkanki mózgowej oraz ryzyko śmierci.

Co jeszcze poza dobrze nam znana marchewką ma dużo beta-karotenu?

Są nimi warzywa zielone, głównie szpinak, kalarepa, jarmuż, a także warzywa o zabarwieniu pomarańczowym czyli np. goszcząca obecnie w naszych sklepach dynia, czy np. słodkie ziemniaki (pataty).

P.S. Beta-karoten jest niczym innym jak prowitaminą A – czyli po zjedzeniu pokarmów bogatych w beta-karoten zostaje on przekształcony w naszym organizmie właśnie w witaminę A.

Udar mózgu – zapobieganie. Jak chronić się przed udarem mózgu?
44 głosów 4.2

Pin It

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

« »

Kategorie w czytelni

Jestem na Facebook

Tagi

Często odwiedzane

Często czytane

Produkty warte polecenia


Scroll to top